Kuljetusyrittäjä Jaakko Kouva ajaa puuta mutta voisi kuljettaa myös maata Suhangon kaivoksella

Ranualainen kuljetusyrittäjä Jaakko Kouva on kuljettanut urallaan monenlaisia kuormia. Ennen yrittäjäksi alkamista mies on ajanut palkollisena soraa, puuta, turvetta, maitoa ja rahtia.

– Olen saanut kokeilla nuorena monenlaista hommaa. Etenkin rahtiajot kesällä olivat nuorelle miehelle hyvä kokemus, ajoin Oulu-Vantaa runkolinjaa, Jaakko muistelee.

Koulutukseltaan hän on maanrakennuskoneen kuljettaja. Puutavaran kuljettamisen hän oppi vuonna 2010 ollessaan harjoittelussa Harri Väärälällä.

– Yötuurissa vietiin ensin auton omistajan tekemä kuorma tehtaalle. Seuraava kuorma piti tehdä itse, jos se oli kohtuullisessa ajassa valmis. Kaikki kuormat, jotka tein, sain viedä itse tehtaalle.

Puutavaran ajoa on riittänyt vuodesta 2015 aina näihin päiviin asti. Jaakko perusti yrityksen Kuljetus Kouva Oy:n keväällä 2019 ja osti pölliauton Tapio Keräseltä. Toisen auton hän osti Keräseltä vuonna 2022.

Pölliauto täydessä lastissa. Kuva: Jaakko Kouva.

Puuta moneen suuntaan

Kuljetus Kouva Oy ajaa kuitupuuta Ranua-Pudasjärvi -alueelta. Puuta viedään Ouluun, Kemiin tai Ruotsiin Billerudille. Jonkin verran kuitupuuta menee myös Rovaniemelle, jossa se lastataan junaan ja viedään Pietarsaareen. Lisäksi ajetaan tukkeja Kemijärven sahalle.

Puuta kuljetetaan kahdessa vuorossa, joko yö- tai päivävuorossa. Hyvät unenlahjat ovat tässä työssä tarpeen.

– Olen hyvä nukkumaan. Ainoa missä on huono nukkua, on auto. Puuhommissa on hyvä, kun saa nukkua kotona. Rahtihommissa oli se huono puoli, että yövuoron jälkeen piti nukkua päivä autossa Vantaalla. Kyllä siellä saa väsyneenä nukahdettua, mutta ei se ole samanlaista unta kuin kotona.

Kuljetus Kouva Oy:llä on töissä yrittäjän lisäksi yksi palkattu työntekijä. Yrittäjä palkkaisi heti lisää työntekijöitä, jos vain osaavia löytyisi. Sellaisia tuntuu olevan vaikea löytää. 

Jaakko Kouvalla on kokemusta monenlaisista kuljetushommista.

Ei kiitosta ammatilliselle koulutukselle

 Yksi syy on ammatillinen koulutus, joka saa yrittäjältä huutia.

– Minulla on ollut kuskiopiskelija, jonka kanssa ei mennyt hyvin. Tuntuu, että koulutuksesta saa melko heppoisat lähdöt työelämään. Lastaamistaito on tosi tärkeää, jotta puut saa kyytiin. Ison auton kanssa pitää myös osata tulla metsästä pois.

Jaakko arvelee, että ammatillisessa koulutuksessa ei ole riittävästi kalustoa eikä opettajia. Hän uskoo, että kuljetusyrittäjät voisivat kouluttaa nykyistä enemmän väkeä.

– Se vaatisi oikeaa koulutusrahaa, jotta voisi ottaa opiskelijoita oppimaan yritykseen. Jos pitäisi opettaa ajotaksalla, siihen ei ainakaan minulla rahat riitä. Lisäksi koulun pitäisi tarjota kattava vakuutus, joka korvaisi kaluston mahdollisilta vahingoilta.

Suhangon kaivoksen hän näkee mahdollisuutena laajentaa yritystoimintaa. Jos kaivosta aletaan rakentaa, Jaakko Kouva voisi harkita lisäävänsä kalustoa.

– Jos hyviä työntekijöitä löytyy, voisin ostaa maanrakennuskoneita puutavara-autojen rinnalle.

Puutavaranosturin käyttäminen ei ole helppoa hommaa.

Mieli muuttui tuulivoimasta

Jaakko on yrittäjyyden ohella mukana kuntapolitiikassa. Hän on keskustan valtuutettu ja teknisen lautakunnan puheenjohtaja. Hän äänesti viime keväänä tuulivoimaa vastaan, mutta on vastikään ilmoittanut muuttaneensa mielipidettään Ylen haastattelussa. Se ei ole kaikkia ranualaisia miellyttänyt.

– Maailma on muuttunut äänestyksen jälkeen ja on yhä myllerryksessä. Jos äänestys tulisi nyt, luultavasti äänestäisin tuulivoiman puolesta. En kuitenkaan halua, että myllyjä haalataan ympäri Ranuaa, mutta esimerkiksi Suhangon alue voisi olla sopiva paikka.

Vaikka myllyjä ei Ranualla olekaan, Posion Murtotunturin voimalat näkyvät myös Ranuan puolelle.

– Kotiperällä Niskalan kylällä on komeita metsämaisemia, joten sinne en myllyjä haluaisi. Kävimme viikonloppuna Simojärven rannalla makkaranpaistossa ja Posion myllyt näkyivät sinne.

33-vuotias kuljetusyrittäjä toivoo ajoja riittävän myös tulevaisuudessa. Kemiin syksyllä valmistuva Metsä Groupin uusi tehdas voi tuoda vähän enemmän töitä. Ajotaksojen Jaakko ei odota nousevan uuden tehtaan myötä.

– Tällä hetkellä sellupuusta suurin osa on ajettu Ouluun, mutta jos Metsä Group maksaa kuidusta enemmän, suunta voi kääntyä Kemiin.

Mies luottaa siihen, että Kuljetus Kouva Oy pärjää, kunhan vain jaksaa tehdä töitä.

– Yrittäjän ei kannata alkaa leikkiä johtajaa, vaan kulkea töissä kuten ennenkin.

Jaakko Kouva on mukana myös kuntapolitiikassa.
Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Ranuan maitotilojen määrä väheni mutta maidontuotanto laski vain vähän

Seuraava
Seuraava

MK Core Drilling laajensi halliaan Kolomaalla