Suhangon kaivostiehanke liikkeelle – valtio pyytää tarjouksia

Suhangon kaivostiestä on allekirjoitettu toteuttamissopimus. Sopimuksen osapuolina ovat valtion teistä ja muista väylistä vastaava Väylävirasto ja kaivosyhtiö Suhanko Arctic Platinum Oy.

– Sopimus tarkoittaa sitä, hanke lähtee nyt liikkeelle. Väylävirasto on aloittanut kilpailuttamisen ja pyytää tarjouksia tien rakentamisesta, projektipäällikkö Juha Rissanen Suhanko Arctic Platinumista kertoo.

Kyseessä on julkinen hanke ja siitä voi jättää tarjouksia kuuden viikon ajan. Hankintailmoitus on täällä.

– Toivottavasti tulee hyviä tarjouksia. Väylävirasto pyrkii valitsemaan urakoitsijan mahdollisimman nopeasti.

Tämän jälkeen virasto ja urakoitsija tekevät erillisen sopimuksen tieurakasta.

Rissasen mukaan tavoitteena on edelleen, että kaivostien rakentaminen alkaisi kesäkuussa 2023.

– Rakentamiseen tarvitaan kaksi kesäkautta ja tien on määrä olla valmis syksyllä 2024.

Kaivosalueelle pääsee tällä hetkellä kantatieltä 78 eli Rovaniemen tieltä vain Palovaaran paikallistietä ja metsäautotietä pitkin. Nykyinen tie ei ole riittävän leveä eikä kantava kaivoksen tarpeisiin.

Palovaarantiestä tulee kaivostie.

10 kilometriä tietä ja kaksi siltaa

Hankkeessa rakennetaan uusi maantietasoinen tieyhteys kantatieltä kaivosalueelle. Uuden tieyhteyden pituus on noin 10 kilometriä. Maantieyhteydelle rakennetaan kaksi uutta siltaa. Uusi tieyhteys noudattaa 4,5 kilometrin matkalla nykyisen paikallistien linjausta ja sijoittuu 5,5 kilometrin matkalla uuteen maastokäytävään.

Kaivosyhtiö maksaa kaikki tien rakentamisen kustannukset ja valtio hyvittää osan summasta tietyin ehdoin. Tiehankkeen kustannusarvio selviää, kun urakoitsija on valittu ja on saatu hyväksyttävä tarjous. Joka tapauksessa kyse on useiden miljoonien eurojen urakasta.

Projektipäällikkö Juha Rissanen kertoo, että toteuttamissopimus on askel eteenpäin hankkeen kanssa.

Tarkoittaako tiehankkeen alkaminen sitä, että kaivoksen rakentaminen on varmaa?

– Ei. Se on varmaa vasta sitten, kun investointipäätös on tehty. Kuten aiemmin on sanottu, tiehankkeen kanssa joudutaan ennakoimaan. Tie tarvitaan, jotta kaivos voitaisiin rakentaa. Tämä on askel eteenpäin hankkeen kanssa, Juha Rissanen Suhanko Arctic Platinumista sanoo.

– Yhtiön tavoitteena on jättää huhtikuun loppuun mennessä kaivoshanketta kokonaisuudessaan koskeva ympäristö- ja vesitalouslupahakemus, johon odotetaan ratkaisua vuoden 2024 puolivälin kieppeillä. Monta asiaa on vielä varmistumatta, ennen kuin kaivoksen rakentaminen voi alkaa.

Tavoitteena on aloittaa kaivoksen rakentaminen vuoden 2024 loppupuolella.

Nykyinen tie ei ole riittävän jämerä kaivoksen tarpeisiin. 
Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Taneli Kilpivaara on kuljetusyrittäjä kolmannessa polvessa

Seuraava
Seuraava

Rakennusyrittäjä ei stressaa: ”Jos hommia ei ole kuukauteen, sitten pilkitään tai metsästetään”