Matkailun isot trendit voivat suosia Ranuaa

Kestävä matkailu, aidot kohtaamiset, luonto ja ulkoilu ovat matkailun suuria kansainvälisiä trendejä tällä hetkellä. Ylellisyys on yhä useammin aitoja aineettomia kokemuksia, kuten luontoelämyksiä.

Matkailusesongit ovat pitenemässä monissa kohteissa eri puolilla maailmaa. Isoja massoja vetävien kohteiden rinnalle nousee uusia, pieniä kohteita. Tukalan kuumien matkakohteiden sijaan monia haluaa matkustaa viileämmän ilmaston kohteisiin.

Nämä isot trendit voivat hyvinkin lisätä Ranuan suosiota matkailijoiden parissa.

Matkailun megatrendeistä kertoi Ellare Oy:n Johannes Sipponen, joka veti RYMY- eli Ranuan eläinpuiston ympäristö matkailun yritysekosysteemiksi -hankkeen ensimmäisen työpajan Ranuan valtuustosalissa 22. toukokuuta. Työpajassa oli mukana yrittäjiä, Ranuan Seudun Matkailu Oy:n väkeä sekä kunnan edustajia.

Kilpailu ihmisten lomakohteista on kovaa. Nettiä selailevat hakevat Suomesta matkoja entistä enemmän, mutta kaukokohteet ovat silti nopeimmin kasvava hakujen kohde netissä. Vaikka Suomen talvi kiinnostaa verkossa erityisesti, kevät ja kesä ovat yhä useamman mielenkiinnon kohteena.

Työpajassa sivuttiin myös Ranuan matkailun lukuja ja niitä verrattiin Rovaniemeen. Kun Rovaniemellä yöpymisiä oli viime vuonna yli 550 000, Ranualla luku oli noin 5000. Massakohdetta Ranuasta harva haluaa ja tuskin sitä tuleekaan, mutta kasvun varaa on täälläkin. Se on hankkeen tarkoituskin.

Johannes Sipponen esitteli matkailun megatrendejä.

Rovaniemi syöttää matkailijoita Ranualle

Ranua hyötyy Rovaniemen erinomaisista matkailuyhteyksistä. Rovaniemellä oli viime talvena 27 suoraa lentoyhteyttä ulkomailta. Rovaniemelle lentävät ulkomaalaiset talvituristit ovat suuri mahdollisuus Ranuan matkailulle, onhan Rovaniemen lentoasemalle vain reilun tunnin ajomatka Ranualle.

Ranuan yhteinen matkailuviestintä on jakautunut kahteen kanavaan, Ranuafinland.comiin (noin 3700 käyntiä kuukaudessa) ja Visitranua.fi:hin (4000 käyntiä kuukaudessa). Ranuan yhteismarkkinointikanavat ovat varsin pieniä, kun niitä vertaa Visit Rovaniemen sivuihin. Niillä käy noin 100 000 kävijää kuukaudessa. Ranua Resort eli Ranuan eläinpuistoa ja oheispalveluja pyörittävä Ranuan Seudun Matkailu Oy on Visit Rovaniemen partneri ja on näkyvästi esillä visitrovaniemi.fi -sivulla.

Ellaren Sipponen kävi läpi ranualaisille yrittäjille suunnattua kyselyä. Siinä kysyttiin muun muassa uusista palveluista, jotka tukisivat Ranuan eläinpuiston ympäristön matkailun kehittämistä. Niitä olisivat kahvila- ja ravintolapalvelut, väline- ja varustevuokraamot, majoitusvaihtoehdot ja revontulten katselupaikat.

Uusien rakennusten ja rakenteiden myötä pidennetään sesonkia, kasvatetaan alueen vetovoimaa, laajennetaan alueen palveluja ja silti voidaan säilyttää luonnonrauhaa ja aitoutta.

Eläinpuisto on Ranuan matkailun veturi.

Lisää tekemistä tarvitaan

Ranuan matkailun yhtenä ongelmana on se, että matkailija ei viivy paikkakunnalla kovin pitkään. Iso osa eläinpuiston kävijöistä ei edes yövy paikkakunnalla. Turisteille tarvitaan lisää tekemistä ja näkemistä.

Palvelutarjonnan monipuolistaminen on yksi keskeinen tekijä, jolla matkailijoita saa viipymään pidempään. Tähän kiteytyy myös RYMY-hankkeen tarkoitus.

Yrittäjien mielestä Ranualle tarvittaisiin lisää oheis- ja ohjelmapalveluita, sauna- ja hyvinvointipalveluita sekä majoituskapasiteettia.

Ellare on haastattelut myös yrittäjiä, investoijia ja kunnan edustajia. He kaikki näkivät eläinpuistoa ympäröivän alueen alueen kehittämisen positiivisena asiana.

– Alueessa on paljon potentiaalia matkailun kehittämiseen ja matkailuinvestointeihin. Merkittävien investointien toteuttaminen vaatisi nykyistä selkeämpiä ja pitkäjänteisimpiä kehittämisnäkymiä tai erittäin houkuttelevia ehtoja, Sipponen kertoi.

Haastateltavien mielestä katse olisi suunnattava myös kansainvälisiin investoreihin. Heitä varten tarvitaan selkeää esittelymateriaalia Ranuan investointimahdollisuuksista kieliversioineen

Sippola muistutti, että investoinnit ruokkivat toisiaan, myös muiden alojen kuin matkailun investoinnit. Ranualle on suunnitteilla useiden miljardien eurojen edestä teollisia investointeja.

Haastateltavat katsoivat, että eläinpuisto on alueen selkeä veturi. Heidän mielestään Ranuan omien vahvuuksien ja aitouden vahvistaminen on tärkeää. Näitä ovat esimerkiksi pienuus, rauhallisuus, turvallisuus ja luonnonläheisyys.

Eläimet ja paikalliset huomioitava

Haastateltavat muistuttivat, että eläinpuiston eläinten hyvinvointi asettavat muista alueista poikkeavia raameja alueen käytölle. Eläinpuiston eläimet on otettava huomioon, kun ympäröivälle alueelle suunnitellaan investointeja.

Haastatteluissa nousi esiin se, kuinka myös paikalliset on muistettava huomioida ja heille aiheutuvat haitat on minimoitava matkailun kehittämisessä.

Hankkeessa kysyttiin myös matkanjärjestäjiltä Ranuasta. Sen perusteella maaliskuu on matkanjärjestäjille selkeästi kysytyin kuukausi Ranualla, hopeasijalla ovat tammi-, helmi- ja joulukuu. Elo- ja syyskuun kysyntä on pienessä kasvussa. Ranua kiinnostaa etenkin perheitä ja pariskuntia. Aktiviteeteista Ranualta kiinnostavat eniten: revontulet, huskyt, porot, kelkkasafarit, hiihtäminen, lumikenkäily ja luistelu.

Työpajassa ideoitiin, minkälainen eläinpuiston ympäristöstä voisi tulla ja miten ideat voisivat toteutua.

Toinen työpaja 6.6.

Hankkeen toinen työpaja järjestetään 6.6.2024 Ranuan eläinpuiston Wild Restaurant -ravintolassa. Työpajaan voi ilmoittautua täältä.

Hankkeen lopputuloksena syntyy master plan eläinpuistoa ympäröivälle alueelle. Master plan tarkoittaa suomeksi kokonaiskehittämissuunnitelmaa. Master planiin sisällytetään kehittämissuunnitelma, reittisuunnitelma, maankäyttösuunnitelma ja visualisointeja eli esimerkiksi havainnekuvia alueesta.

– Kunta on panostanut alueeseen vuosia ja kunnan yhtiöstä on kasvanut Ranuan suurin matkailuyritys. Nyt on aika saada ulosmitattua eläinpuiston vetovoima ympäristöön sijoittuvina yksityisinä investointeina. Master planin ja sitä seuraavien toimien tavoitteena on saada yksityisiä sijoituksia alueelle, kunnanjohtaja Tuomas Aikkila sanoo.

Ranuan kunnan hallinnoiman Ranuan eläinpuiston ympäristö matkailun yritysekosysteemiksi -hankkeen toteutusaika on 1.8.2023 - 30.11.2024. Hankkeen kustannusarvio on yhteensä 100 000 euroa, johon Lapin liitto on myöntänyt 80 prosentin tuen Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF). Hankkeen konsulttina on Ellare Oy.

Ensimmäisessä työpajassa oli 17 osallistujaa.

Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Ranua saa kesäfestarit – The Book Bar Pop raikaa heinäkuussa

Seuraava
Seuraava

Ranualle suunnitellaan biohiililaitosta biokaasulaitoksen naapuriin