Kari Väärälä on kolmannen polven ammattiautoilija

Kari Väärälä ajaa ammatikseen autoa kolmannessa polvessa. Martti-papalla oli aikanaan autoja. Taisto-isällä oli muun muassa puutavara-auto, sora-auto ja taksi.

Karille autoala oli luontainen valinta nuoresta pitäen. Armeijan hän kävi Lapin lennostossa Rovaniemellä – autopuolella.

Vuonna 1987 hän aloitti opiskelut Jyväskylän teknillisessä oppilaitoksessa ja valmistui kuljetusinsinööriksi vuonna 1991. Opiskelujen aikana nuori mies oli Postilla kesätöissä ja sai jalansijan taloon.

– Pääsin suoraan valmistumisesta töihin Postin pääkonttoriin Pasilaan. Työnä oli testata reittisuunnitteluohjelmaa, jolla pyrittiin optimoimaan kuljetusreittejä - ja säästämään kustannuksia. Järjestelmään syötettiin valtava tietomassa: tiet, reitit ja postimäärät. Ohjelma saattoi "jauhaa" reittisuunnitelmaa jopa viikon, Kari muistelee. 

Kun Postista tuli liikelaitos, Kari siirtyi Ouluun palvelupäälliköksi vuonna 1994. Siellä hän vastasi Pohjois-Suomen Postin jakelukoulutuksesta ja asiakaspalautteista.

– Laatikot laitettiin riviin ja palaute sitä oli kovaa. Se oli kova koulu.

Sitten titteli vaihtui useaan kertaan ja tehtävät muuttuivat henkilöstön- ja myös esimiestyön kehittämiseen. Oulun Postilla Kari oli vuoteen 2005 asti.

– Yt-neuvotteluja oli jatkuvasti. Kun viimeisissä neuvotteluissa ilmoitettiin, että töitä olisi Helsingissä, sanoin ei kiitos.

Liikenne Väärälä Ky:llä on ollut aikaisemmin keltaista ajokalustoa. Kuva: Kari Väärälä

Kohtalo puuttui peliin

Isän kanssa oli puhuttu pitkän aikaa sukupolvenvaihdoksesta Ranualla. Vuoden 2007 lopussa Kari lähti linja-autoliikennelupakurssille Helsinkiin.

Samaan aikaan, 1.1.2008, nykyinen yritys Liikenne Väärälä Ky perustettiin

Isä kuitenkin menehtyi yllättäen hiihtoladulle. Hän oli tuolloin 64-vuotias. Karin kurssi jäi sillä kertaa muutaman päivän vajaaksi.

– Oltiin isän kanssa suunniteltu linja-autoliikenteeseen laajentamista. Risto-veljen ja äidin kanssa puhuttiin, että pyörien täytyy pyöriä ja päätin hypätä rattiin. Kävin kurssin loppuun ja sain linja-auton liikenneluvan. Samalla myös isän taksiliikennelupa siirrettiin Ky:n vastuulle.

Kaksi autoa jäi Karille, taksi ja 16-paikkainen linja-auto. Perheyrityksen autot olivat tuolloin keltaisia.

– Keltainen Pösö vaihtui myöhemmin vihertävään Volkkariin - joka vaihtui myöhemmin vielä siniseen.

Karilla on ollut aiemmin yksi työntekijä, mutta nyttemmin palkollisia käytetään harvemmin. Ranuan takseissaa yrittäjä itse on yleensä ratin takana.

Kari Väärälä teki uran Postin palveluksessa, kunnes palasi synnyinseudulleen Ranualle.

Korona iski kovaa

Matkailu on tärkeä tulonlähde takseille myös Ranualla. Ennen koronapandemiaa matkailu oli kovassa nousussa koko Lapissa.

– Muistan, että hain Rovaniemen lentokentältä aasialaisia turisteja ja ihmettelimme kollegoiden kanssa, kun heillä oli maskit naamalla. Kaksi viikkoa sen jälkeen kaikki seisahtui koronan takia.

Kari kertoo, että korona iski pahasti hänen yritykseensä. Linja-auto oli pakko myydä pois, koska kysyntää ei ollut enää.

Koronan alla tuli vuoden 2018 taksiuudistus, joka vei takseilta päivystysvelvoitteen. Ennen sitä viikonloppuna Ranualla päivysti kolme autoa ja yksi arkiyöt. Myös lupakiintiöistä luovuttiin taksiuudistuksen myötä.

– Asiakkaan kannalta - valitettavasti - taksin saaminen on mennyt heikommaksi ja se teettää enemmän töitä.

Muutaman vuoden kuluessa Ranuan taksiyhdistys lakkautettiin, Lounaspizzeria Vaaka, Hillakulman Pubi.fi  ja Hotelli Ilveslinna suljettiin ja taksiaseman tilat entisen S-marketin talossa myytiin Arinalle. Taksiyhdistyksen viimeinen puheenjohtaja oli Ismo Granlund, jonka yrittäjätarinan voit lukea täältä.

Uudet illanviettopaikat Ranualla eivät kuitenkaan Karin mukaan työllistä kovin paljoa autoilijoita.

– Nuoret ovat tottuneet kulkemaan omilla kyydeillä.

Ranualla taksia haluavan kannattaa soittaa suoraan taksiyrittäjälle, neuvoo Kari.

Soita suoraan taksiyrittäjälle

Kun Ranualla tarvitsee taksin, Kari suosittelee soittamaan suoraan taksiyrittäjälle, .

– Oma puhelin on "äänillä" lähes joka yö. Joskus yrittäjäkin haluaa pitää töistä vapaan viikonlopun.

Ranualla taksien ajot ovat vähentyneet takavuosista myös siksi, että kunnan väkiluku on kutistunut. Itse maksavien asiakkaiden sijaan merkittävin tulonlähde on Ranuan kunta. Koulukyydit tuovatkin leivän monelle kuljettajalle Ranualla.

– Ranualla on paljon takseja ja se johtuu koulukuljetuksia. Linja-autoliikennettä Ranualla on vähän, joten taksit hoitavat lähes kaikki koulukuljetukset. Meillä on yhdeksän linjaa, joita taksit ajavat.

Koulukyytisopimusta on jäljellä vielä kaksi vuotta.

– Autoa ei näillä ajoilla ole halua vaihtaa, eikä kyllä tarvitsekaan. Katsotaan nyt, miten mies ja auto jaksavat sen jälkeen, 58-vuotias yrittäjä toteaa tulevaisuudesta.

Aiemmin Liikenne Väärälä Ky ajoi myös Kelakyytejä.  Lapin hyvinvointialue on parhaillaan kilpailuttamassa vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia. Kari on osallistunut tarjouskilpailuun.

Kuljettajapalveluja kaupan

Matkailukin on onneksi elpynyt kovaa vauhtia korona-ajoista.

– Viime talvi oli hyvä. Jätin eläinpuiston respaan käyntikorttejani esille ja se kyllä kannatti!

Kari myy myös matkoja ja kuljettajapalveluja muille yrityksille hiljaisempina aikoina. Hänet voi nähdä esimerkiksi Lakkapään bussin ratissa kuljettamassa ihmisiä.

Linja-autoliikennettä Ranualla on vähän, joten taksit hoitavat lähes kaikki koulukuljetukset, sanoo yksi koululaisia kuljettava taksimies Kari Väärälä.

Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Hillamarkkinat täyttää 50 vuotta

Seuraava
Seuraava

Eläinpuiston ympäristöön ideoitiin monenlaista: Suojoogaa, hyttysreitti, saunamaailma, sukellusvenemajoitus…