Iglufirma avasi keittiön ja laajensi ohjelmapalveluihin, koska asiakkaat pyysivät

Igluista voi ihailla vaikka talvista tähtitaivasta tai revontulia.

Auvo ja Outi Leppänen ovat yrittäjäpariskunta, joka on ennenkin tehnyt töitä yhdessä. Aiemmin Auvo oli kuljetusliikkeen omistaja yhdessä isänsä ja veljensä kanssa. Outi oli töissä yrityksessä, ensin kuljettajana ja siirtyi sitten pyörittämään yrityksen hallintoa.

– Oltiin töissä eri puolilla maata ja kuljetusyrittäminen alkoi käydä hankalaksi, kun meillä oli pieniä lapsia, Outi kertoo.

– Piti aina yrittää sopia, kumpi on lähempänä ja ehtii hakea lapset päiväkodista, Auvo lisää.

Perheen koti oli tuolloin Simon Maksniemessä, mutta Auvo halusi takaisin synnyinseudulleen Ranualle. Ensin he asuivat väliaikaisesti mökillään Simojärvellä ja pian heräsi ajatus muuttaa pysyvästi paikkakunnalle.

Niinpä Auvo luopui osakkuudesta kuljetusliikkeestä. Auvo ja Outi alkoivat sijaisvanhemmiksi.

Ranualle muuton jälkeen Outi perusti kuntosalin, kun Peuralta vapautui tila elokuussa 2018. Auvo jäi kotiin, mutta pian yrittäjän mieli alkoi kaivata tekemistä ja haasteita.

Kärkkäinen-kauppaketjun omistava Juha Kärkkäinen oli kehitellyt uudenlaisia kelluvia igluja. Hän houkutteli Auvon hankkimaan niitä. Igluja ostettiin Ranualle kerralla peräti kymmenen. Kesällä iglut liikkuvat omilla sähkömoottoreilla, talvella niitä voidaan vetää esimerkiksi moottorikelkalla.

Petipaikkoja on igluissa, päärakennuksessa ja aitassa.

Vanha majatalo päärakennuksena

Sitten Auvo hankki Jorma Simontaipaleelta Gasthaus Ranuan, vanhan majatalon Ranuanjärven rannalta ja uusi majoitusliike oli syntynyt. Majatalo toimii majoitusliikkeen päärakennuksena. Arctic Guesthouse & Igloos avattiin elokuussa 2019. Matkailuyritys kuuluu samaan yhtiöön kuin kuntosali, Hyvinvointimaja Ranzo Oy.

– Hallinnollisesti tätä on helpompi pyörittää yhdellä yrityksellä, Outi kertoo.

Outi on yrityksen toimitusjohtaja ja omistaa enemmistön osakkeista.

– Entinen kirjanpitäjämme sanoi, että Auvo myy vaikka housut jalasta jos joku ostaa. Siksi osakkeista 51 prosenttia on minulla ja 49 prosenttia Auvolla, Outi perustelee.

Petipaikkoja matkailuyrityksessä on runsaat 70.

Outi Leppänen on yhtiön toimitusjohtaja.

Pian iski korona

Juuri kun yritys oli päässyt alkuvauhtiin, iski koronapandemia.

– Kun maksoimme iglut pois tammikuussa, rajat menivät kiinni maaliskuussa. Koska liikevaihto kasvoi koronan aikana, emme saaneet ollenkaan korona-ajan kustannustukia.

Korona iski kovaa yritykseen. Kahden kurjan vuoden jälkeen yritys on kuitenkin edelleen toiminnassa.

– Meidät on pelastanut kaksi edellistä koronakesää, jolloin käyttöaste on ollut pari kuukautta lähes 100 prosenttia. Sen ansiosta seistään vielä jaloillamme, Outi sanoo.

Auvo kertoo, että myös ensi kesän varaustilanne näyttää hyvältä. Jonkin verran varauksia on tullut myös seuraavalle talvelle.

Näyttää siis siltä, että maailma on aukeamassa kahden vuoden koronasulun jälkeen.

– Varauksista suurin osa tulee netin kautta, lisäksi matkanjärjestäjät myyvät jonkin verran meitä. Moni matkanjärjestäjä pitää vielä hiljaiseloa, he odottavat koronan loppumista, Auvo kertoo.

Lappiin on pitkään haluttu lisää turisteja kesällä. Korona-aikana moni suomalainen matkustikin pohjoisessa, myös Ranualla.

– Matkanjärjestäjät haluavat nyt myydä nyt kesää, aiemmin on myyty pelkkää talvea.

Kiinalaisia on odotettavissa lisää Ranualle, sillä Kiinan suurin matkanjärjestäjä alkaa myydä Ranuan igluja.

Tilaa on majoittua etenkin syksyllä ja keväällä.

Koronan aikana majoittujista noin 60 prosenttia on ollut suomalaisia. Loput ovat pääasiassa saksalaisia, ranskalaisia, italialaisia, brittejä ja yhdysvaltalaisia.

Yrittäjä Auvo Leppänen majatalon tiskin takana.

Laajennus ohjelmapalveluihin

Arctic Guesthouse & Igloos on laajentanut ohjelmapalveluihin, koska moni yöpyjä on sellaisia toivonut. Nyt pääsee esimerkiksi koiravaljakkoajelulle.

– Otimme vaikeuksiin ajautuneelta yrittäjältä 12 huskya. Koirat ovat alpakkatilalla Kuukasjärvellä. Tavoite on hankkia lisää huskyja.

Koiravaljakkoajeluihin Ranuanjärven jää on oivallinen paikka.

– Järvellä ei tarvitse pelätä, että törmää puuhun. Monet vakuutusyhtiöt eivät enää vakuuta huskyajeluita, uskon että taustalla on Tornion valjakkoturma, Auvo sano.

Pilkille ja revontuliretkille asiakkaita vie Auvon veli Ilpo Leppänen, jolla on oma luonto- ja metsästysmatkailuyritys Lapland Adventure & Hunting.

Leppästen yritys tekee yhteistyötä Ranuan Seudun Matkailu Oy:n kanssa. Yhteistyö toimii, mutta kehittämistäkin löytyy.

– Tällä hetkellä ranualaisilla yrityksillä ei ole yhteistä verkkoalustaa, jossa voi varata kaikki alueen aktiviteetit. Sitä kaipaa etenkin moni ulkomainen turisti. He sanovat, että on vaikea löytää kaikki se tarjonta Ranualta, vaikka täällä on vaikka ja mitä, Auvo sanoo.

Moni Ranualla yöpynyt ulkomaalainen onkin käynyt Rovaniemellä esimerkiksi revontuliretkillä tai safareilla.

Haikkuburger on Ranualla leivottu sämpylä, jonka välissä on ranualaista ylämaankarjan lihaa.

Ranualaista hampurilaista ja viiniä

Majataloon rakennettiin keittiö, koska moni turisti halusi ruokaa myös illalla.

– Aiemmin heille vaihtoehtona oli grilli tai kauppa, mutta kaikille se ei riittänyt. Nyt meiltä saa ruokaa kello 20 asti.

Ekologisuuteen panostava yritys tarjoaa lähiruokaa. Tarjolla on muun muassa ranualaisesta Keskitalon Ylämaankarjan pihveistä ja Kiireen Rajalla leivotuista sämpylöistä loihdittuja hampurilaisia. Ranualaisen haikkuburgerin kanssa saa tilattua vaikka ranualaisista hilloista tehtyä viiniä tai torniolaista olutta.

Leppästen yritys työllistää vakituisesti kolme henkilöä. Yrityksessä on panostettu digitaaliseen markkinointiin, mikä on harvinaista tämän kokoisessa yrityksessä. Digitaalista markkinointia on hoitanut Tuomas Haapala Helsingissä.

– Tuomas on tehnyt todella kovaa työtä ja saanut meille paljon näkyvyyttä kansainvälisessä mediassa ja isoissakin tiedotusvälineissä, Outi kehuu.

Tuomaksen ansiosta Arctic Guesthouse & Igloos on päässyt muun muassa talouslehtien jättiläiseen Forbesiin.

Tuomas on sitten siirtynyt toisen työnantajan palvelukseen.

Australian tubetähti Ranualla

Yksi markkinoinnin muoto on yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Australialainen tubettaja Adrian Gee kävi Ranualla pari vuotta sitten. Hänellä on 1,8 miljoonaa tilaajaa YouTubessa. Adrianin Ranuan seikkailun voit katsoa täältä.

– Somen näkyvyys ja yhteistyö some-tekijöiden kanssa, sillä on tosi iso merkitys, Outi sanoo.

Hän lisää, että yrityksessä jatkettiin markkinointia myös korona-aikana, kun moni muu piti taukoa. Se hyödytti ranualaisyritystä.

Outi kertoo, että moni turisti on aiemmin viettänyt vain yhden yön Ranualla. Nyt heitä on viihtynyt paikkakunnalla pidempään.

– On saatu ihmisiä lomailemaan täällä 4–10 päivää. Tällaisia pidempiä viipymiä pitäisi saada lisää.

Igluja voi vetää moottorikelkalla tai kuvassa olevalla Tinger-moottorireellä.

Teksti: Perttu Ruokangas

Kuvat: Jari Romppainen & Perttu Ruokangas

Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Juha Kutuniva Ranuan yritys- ja hankeasiantuntijaksi

Seuraava
Seuraava

Ranualla lypsetty maito riittäisi ranualaisten lisäksi rovaniemeläisille, posiolaisille ja pudasjärveläisille