Tuomas sai Ranuan yhteen maailman suurimmista talouslehdistä – ”pitkän työn tulos ja pienoinen onnenpotkukin”
Ranua on maailman parhaimpia paikkoja nähdä revontulia, hehkutti amerikkalainen talouslehti Forbes verkkosivuillaan pari viikkoa sitten. Lehti kertoo ranualaisen Arctic Guesthouse & Igloos –yrityksen uudenlaisista, liikuteltavista igluista, joissa voi majoittua ympäri vuoden. Ranualaisia igluja voidaan vetää jäällä ja lumella moottorikelkoilla tai mönkijöillä. Kesäisin iglut kelluvat vedessä ja niitä voidaan kuljettaa ympäri järveä sähkömoottorien avulla, Forbes kertoo.
Samassa artikkelissa on mainittu rovaniemeläinen Ollero Eco Lodge, mutta muut Euroopan parhaiksi rankatut revontulikohteet ovat Islannissa ja Norjassa.
Forbes ei ole mikä tahansa aviisi, vaan yksi maailman luetuimmista talouslehdistä. Sillä on tiettävästi kymmeniä miljoonia lukijoita. Facebookissa Forbesilla on yli 6 miljoonaa tykkääjää, kun esimerkiksi Suomen suurimmalla sanomalehdellä, Helsingin Sanomilla on vähän yli 200 000 tykkääjää.
Ranuaa ei mainittu Forbesissa sattumalta, vaan se on Tuomas Haapalan ansiota.
- Tämä oli oikeastaan pitkän työn tulos ja pienoinen onnenpotkukin. Toimittaja löytyi kilpailija-analyysin perusteella, jolloin huomasin, että kyseinen Forbesin toimittaja oli aiemmin kirjoittanut joitain juttuja Suomeen ja revontuliin liittyen. Päätin lähestyä häntä Twitterissä yksityisviestillä, johon sain lopulta vastauksen muutamaa kuukautta myöhemmin. Tässä vaiheessa ei tarvinnutkaan enää kuin toimittaa kuvakansio ja vaihtaa muutama viesti toimittajan kanssa ja homma oli sitä myöten maalissa, Haapala kertoo.
Satoja viestejä toimittajille
Haapala on töissä Arctic Guesthouse & Igloos –yhtiössä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hän siis mainostaa yritystä verkossa. Yksi osa työstä on saada toimittajat tekemään juttuja omasta työnantajasta. Toimittajan tekemä juttu antaa usein sellaista näkyvyyttä, mitä on vaikea rahalla ostaa, etenkin kun kyse on isosta ja hyvämaineisesta tiedotusvälineestä.
- Olen tämän vuoden puolella lähettänyt satoja yksilöityjä viestejä eri median edustajille. Yksittäisestä yrityksestä puhuttaessa jokainen julkaistu juttu on äärimmäisen kovan työn takana ja noin raa’asti arvioiden voi sanoa, että noin 95 prosenttia yrityskerroista päättyy pettymykseen.
Ranuan pääseminen Forbesiin on kova juttu pienen paikkakunnan pieneltä yritykseltä.
- Sinällään kyseessä on hieno saavutus ja palkinto kovasta työstä, mutta Kummelia lainatakseni voisin sanoa, että “ei näillä vielä kuuhun mennä”. Maailmalla menestyminen vaatii kuitenkin onnistumista niin monella osa-alueella, että todella iso työ on vielä edessä, Haapala lisää.
Ahkera bloggaaja
Mediaan yhteydenpidon lisäksi Haapala pitää blogia yrityksen verkkosivuilla. Mies kirjoittaa ahkerasti tekstejä, jotka eivät käsittele pelkästään hänen työnantajaansa. Hän on kirjoittanut esimerkiksi hillasta, metsästämisestä, vaeltamisesta sekä kertonut Ranuan eläinpuiston, Hillamarkkinoiden ja sukellusveneen historiasta.
- Tämän lisäksi päiviin sisältyy yleensä jonkin verran viestintää asiakkaiden kanssa pääasiallisesti sähköpostitse. Päivittäisiin tehtäviin kuuluvat myös mm. analytiikan tutkinta, eri mainosten tarkastelu ja verkkokauppaan liittyvät toimenpiteet.
Työ löytyi sattumalta
31-vuotias Haapala on kotoisin Ranualta, mutta asuu nykyään Helsingissä, jossa hän tekee suurimmaksi osaksi työnsä. Nykyisessä pestissä hän on ollut pian kaksi vuotta. Työpaikka löytyi ikään kuin sattumalta.
- Olin syksyllä 2019 muuttamassa Suomeen kahden Argentiinassa vietetyn vuoden jälkeen ja tuolloin omassa yrityksessä toimeksiannot päättyivät yllättäen kuin seinään. Tunsin Arctic Guesthouse & Igloosin toisen omistajan, Outi Leppäsen, ennestään ja olin tietoinen, että he olivat aloittaneet iglumajoitustoiminnan tuon edellisen kesän lopulla. Tiedustelin tuolloin, olisiko heillä tarvetta yhdelle digitaalisen markkinoinnin tekijälle ja aika äkkiä päästiin ehdoista sopuun ja työn ääreen.
Haapala on koulutukseltaan liiketalouden tradenomi. Paljon on kuitenkin pitänyt oppia kantapään kautta.
- Sanottaisiinko, että noin 90 prosenttia kaikesta nykyisestä osaamisestani on ns. itse opittua. Digitaalisessa markkinoinnissa asiat ja trendit muuttuvat nopeasti ja matkailuala oli tällaisessa roolissa minulle täysi hyppy tuntemattomaan.
Hän käy säännöllisesti Ranualla, mutta ei silti usko muuttavansa takaisin paikkakunnalle.
- Sekä vaimoni että minä tykkäämme vierailla Ranualla useammankin kerran vuodessa, mutta asuinpaikkana Ranua ei olisi optimaalinen varmasti kummallekaan meistä.
Teksti: Perttu Ruokangas
Kuvat: Jari Romppainen ja Timo Porthan