Business Ranua tutustui Joulupukin Pajakylään Rovaniemellä

Business Ranuaan tiimi kävi Rovaniemellä Joulupukin Pajakylässä eli Santa Claus Villagessa perjantaina 7. lokakuuta. Tarkoitus oli ottaa oppia siitä, miten matkailua oli kehitetty ja miten yritykset tekivät yhteistyötä.

– Ranua ja Rovaniemi ovat samanlaisia matkailualueita siinä mielessä, että molemmissa matkailu on kehittynyt yhden vetonaulan ympärille. Ranualla se on eläinpuisto ja Rovaniemellä joulupukki, kehittämispäällikkö Mikko Pöykkö sanoo.

Vierailua isännöi kehittämispäällikkö Antti Nikander Joulupukin Pajakylän Osuuskunnasta. Nikander on pukeutunut tontuksi ja nimittää itseään Touhutontuksi.

– Miksi ei tonttupuku? Miten muuten voin johtaa esimerkillä kuin pukeutumalla näin, Nikander kysyy.

Tontuksi pukeutuminen on myös keskeinen osa jouluista brändiä ja sen vahvistamista.

– Kun kuljen asiakkaiden seassa tonttuna, saan tunnin aikana paremmin tietoa kuin mistään tilastoista.

Pajakylässä käy vuosittain useita satoja tuhansia asiakkaita.

Jopa yli 500 000 asiakasta

Pajakylässä on vielä kohtalaisen rauhallista, sillä kovin sesonki on edessä. Talvisaikaan Napapiirillä käy valtava kuhina. Ennen koronan iskemistä Pajakylässä vieraili 530 000 asiakasta vuonna 2019. Viime vuonna määrä tippui 200 000:een, mutta kuluvalle vuodelle asiakasmääräksi ennustetaan 450 000. Ranuan eläinpuistossa käy vuosittain noin 100 000 – 150 000 asiakasta, ennätys on 160 000.

Joulupukin luona käy vieraita jopa sadasta eri maasta.

– Joulu on mielentila, joka on läsnä ympäri vuoden Pajakylässä, Nikander sanoo.

Sen myös kuulee: Pajakylässä soivat joululaulut ympäri vuoden, myös keskellä kesää.

Joulupukki oli Business Ranuan vierailun aikaan ulkomaan matkalla.

– Joulupukki on parhaillaan Ukrainassa, jonne hänet oli kutsuttu. Joulupukki on tavannut ukrainalaisia perheitä ja lapsia. Reissu kestää kaksi viikkoa.

Pajakylän kehittämispäällikkö Antti Nikander pukeutuu tontuksi ympäri vuoden.

Joulubisnestä yli 40 miljoonalla

Pajakylän yritykset ovat organisoituneet osuuskuntaan, jossa on 57 yritystä. Yritysten yhteen laskettu liikevaihto on 42 miljoonaa euroa. Ranualla matkailuyritysten arvioitu liikevaihto on yhteensä noin viisi miljoonaa euroa, josta leijonanosan tekee Ranuan Seudun Matkailu Oy.

– 95 prosenttia alueen yrityksistä on mukana Pajakylän Osuuskunnassa. Osuuskunnan jäsenistä noin 80 prosenttia on mukana myös Visit Rovaniemessä eli Rovaniemen kaupungin matkailumarkkinoinnissa.

Nikanderin mukaan Pajakylän Osuuskunta ja Visit Rovaniemi eivät ole kilpailijoita.

– Ollaan kuin sisaruksia ja hyvissä väleissä.

Pajakylän verkkosivut ovat erittäin suosittuja. Kahdeksankielisille sivuille tehtiin viime vuonna 2,3 miljoonaa istuntoa. Sivuilla näkyvyyttä saa myös Ranuan Eläinpuisto.

– Ranuan Eläinpuisto täydentää Pajakylän arvomaailmaa ja palveluntarjontaa. Eläinpuisto on hyvä tuote, jota markkinoimme mielellämme. Tuomme joka vuosi asiakkaita Ranualle. Haluamme tehdä yhteistyötä ympäröivän maaseudun kanssa, Nikander sanoo.

Yritys- ja hankeasiantuntija Juha Kutuniva ja kehittämispäällikkö Mikko Pöykkö tutustuvat Marko Jääskön ja Inga Pokka-Jääskön matkamuistomyymälään.

600 vuodepaikkaa

Yksi voimakkaasti liiketoimintaansa kasvattaneista alueen yrittäjistä ovat Inga Pokka-Jääskö ja Marko Jääskö Napapiirin Lahja Oy:stä. Marko on Pajakylän Osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja.

Ingan vanhemmat Olavi ja Hannele Pokka olivat aikanaan varhaisimpia matkamuistojen myyjiä Napapiirillä. He aloittivat uransa kauppaamalla porontaljoja turisteille 1960-luvun lopulla.

Ingan ja Markon yritys rakensi Pajakylän alueelle ensimmäiset majoitusyksiköt vuonna 2011. Mökkikylää on sittemmin laajennettu ja tällä hetkellä majoitusta on 600 vuodepaikan verran. Lisäksi Napapiirin Lahja Oy:llä on kolme ravintolaa ja viisi lahjatavaraliikettä.

– Meillä on sesonkina 150 työntekijää ja ympäri vuoden 40. Sesonkina työvoimasta 80 prosenttia on ulkomaalaisia. Käytämme vuokratyöfirmoja etsimään meille tekijöitä ulkomailta, Marko ja Inga kertovat.

Inga Pokka-Jääskö näyttää, että Ranuan Eläinpuisto on yksi lomakylän asiakkaiden käyntikohde.

Ranua kiinnostaa

Yrittäjät ovat ostaneet ja kalustaneet rivitalon työntekijöitä varten. Työntekijöille on hankittu myös autoja, sillä bussiyhteydet eivät ole välttämättä riittävät.

– Työntekijöistä on niin kova kilpailu, että pitää helpottaa heidän tuloaan. Työntekijät maksavat vuokrat asunnoista, Marko sanoo.

Korona kouraisi yrityksen liikevaihdosta 8 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle uskotaan pääsevän koronaa edeltävälle tasolle eli 10-11 miljoonaa euroon.

Marko uskoo, että Ranuan Eläinpuiston alueelle sopisi 1-3 matkamuistomyymälää. Kun Mikko Pöykkö kertoi yhden liiketilan olevan tyhjentymässä Murr Murr linnasta, yrittäjät kertoivat olevansa kiinnostuneita siitä. Marko ja Inga ovat tulossa vierailemaan Ranualle myöhemmin.

– Vierailu Pajakylässä vahvisti käsitystä siitä kuinka arvostettu ja vetovoimainen tuote eläinpuisto on Ranualle. Se myös toi esiin sen kuinka matkailualueen kehittäminen vaatii vahvoja yksityisiä yrityksiä, joilla on kyky ja halu investoida. Ja niitä me tarvitsemme Ranualle lisää, Business Ranuan kehittämispäällikkö Mikko Pöykkö kiteyttää.

Inga Pokka-Jääskö ja Marko Jääskö ovat kehittäneet matkamuistojen myyntiä pitkään. 
Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Reetta Niemelä on valittu Ranuan Yrittäjien uudeksi puheenjohtajaksi

Seuraava
Seuraava

Keskusgrilli saa uuden yrittäjän Heikki Kuuselasta