Veke haluaa kasvaa Suomen viidenneksi suurimmaksi huonekalukaupaksi

Ranualainen Veken Kaluste Oy eli Veke on kasvanut kovaa vauhtia viime vuosina. Vielä vuonna 2019 yhtiöllä oli 35 työntekijää, kun nyt heitä on 150. Ranualla työntekijöitä on noin 40.

Liikevaihto on noussut lähes 400 prosenttia vuodesta 2017 vuoteen 2021.

Perheyrityksen perusti Veijo ”Veke” Ranua 27 vuotta sitten vuonna 1995. Ensimmäisen liikkeen hän avasi Ranualle, jossa ei ollut yhtään huonekalukauppaa laman jäljiltä.

Yhtiö on sen jälkeen laajentanut, kun myymälöitä on perustettu usealle paikkakunnalle. 2000-luvulla tulivat mukaan pojat Markus, Matias ja Miikka Ranua.

– Tälle tontille tultiin vuonna 2009. Ostimme hallin, jossa oli ollut Oivapuun saha aiemmin. Sen jälkeen on rakennettu lisää tilaa ympärille, toimitusjohtaja Markus Ranua muistelee.

Vekellä on Ranualla muun muassa 3000 neliömetrin kokoinen varasto.

Läpimurto verkkokaupalla

Veken todellinen läpimurto tapahtui verkkokaupalla. Idea verkkokaupasta ei tullut Veijolta vaan tämän kolmelta pojalta. Verkkokauppa perustettiin vuonna 2009.

– Jopa alan sisältä meille naurettiin, Markus Ranua kertoo.

Periksi ei kuitenkaan annettu ja pian naurajien hymyt alkoivat hyytyä.

– Verkkokaupan pyörittäminen oli aluksi alkeellista, joka tuotteeseen kirjoitettiin kollilaput käsin. Ei ollut järjestelmiä, kuten nyt on.

Kaikista tuotteista ei ensin ollut edes kuvia verkkokaupassa.

– Meillä oli aluksi enimmillään neljä verkkokauppaa yhtä aikaa, mutta palasimme yhteen brändiin, Vekeen, kertoo tuotepäällikkö Miikka Ranua.

Ensimmäinen onnistuminen oli pienet lasten kerrossängyt, joiden ansiosta lasten huoneisiin jäi enemmän tilaa leikeille. Liisa-kerrossänky siivitti verkkokaupan kasvuun.

Tuotepäällikkö Miikka Ranua.

Kasvu ei nappia painamalla

Veken verkkokaupan suosion salaisuus on se, että se on pompannut hakukoneiden hakutuloksissa kärkeen.

– Verkkokauppa ei kasvanut nappia painamalla, vaan pikku hiljaa, Miikka sanoo.

Kun kauppaa alettiin tehdä yhä enemmän netissä, piti olla varastotilaa. Varastoja oli aluksi useammassa paikassa, kunnes yhtiö laajensi nykyisellä paikalla olevaa halliaan logistiikkakeskukseksi vuonna 2017.

Viime vuosien aikana yrityksessä on tehty sukupolvenvaihdos, kun Veijo on myynyt yhtiön osakkeita pojilleen. Ensimmäinen osakekauppa tehtiin 2013, kun Markus, Miikka ja Matias ostivat yrityksestä osuudet. Seuraava vaihe oli 2017 kun pojat ostivat lisää osakkeita. Viimeisin tehtiin 2020 alussa, jolloin osake-enemmistö siirtyi veljeksille. Sukupolvenvaihdoksen kolmannessa vaiheessa Markus siirtyi Veken toimitusjohtajaksi kesäkuussa 2020.

Vekellä on Ranualla myös verkkokaupan palautuspiste. Tiskin takana on Santeri Ahola, jota jututtaa kunnan kehittämispäällikkö Mikko Pöykkö.

Pääomasijoittaja osti enemmistön

Uusi vaihe koettiin viime keväänä, kun yhtiön enemmistöomistajaksi tuli kotimainen pääomasijoittaja Sentica. Yhtiön omistajina ja avaintehtävissä perustajasuvusta jatkavat Markus, Miikka ja Matias Ranua. Veijo Ranua jäi pienosakkaaksi.

– Eniten muuttui se, että minulta vaihtui pomot.  Ennen hallitus oli sama kuin operatiivinen johto. Työ on muuttunut positiivisessa mielessä. He ovat hallitustyön ammattilaisia ja tuovat uusia ajatuksia johtamisen tueksi, Markus kuvailee.

Ranualla on pelätty, että uusi omistaja vie yrityksen muualle.

– Ymmärrän, että tämä aiheuttaa kysymyksiä. Meille Ranua on kotipaikka, täällä on juuret ja tosi paljon vekeläisiä. Perheellä on yhä omistusta yhtiössä. Sopimuksissa on huomioitu, että Ranua pysyy kotipaikkana. Maksamme yhteisöveron Ranualle.

Tällä hetkellä Vekellä on myymälät neljällä paikkakunnalla: Rovaniemellä, Oulussa, Vantaalla ja Tampereella. Viides myymälä avataan Raisioon ensi keväänä. Lahdessa on toinen, 9000 neliön keskusvarasto, joka on kooltaan kolminkertainen Ranuan varastoon verrattuna

Miljöökuvaaja Susanna Ranua ottaa kuvia mainoksia ja nettisivuja varten.

Huonekaluja Ranualta

Veken osaksi omistama ASWood aloitti huonekalujen valmistuksen Ranualla viime kesänä. Myyntiin ranualaishuonekalut tulivat tänä syksynä.

– Alku on ollut positiivinen ranualaisille huonekaluille, Markus Ranua kertoo.

Kolomaan hallissa huonekaluja valmistaa neljä työntekijää. Jos ranualaisille huonekaluille riittää kysyntää, väkeä voidaan palkata lisää.

Vekellä on Ranualla huonekalujen valmistuksen lisäksi noin 3000 neliömetrin varasto, kuvausstudiot tuotteiden kuvaamiseen ja koko maassa palveleva asiakaspalvelu.

Omat koodarit töissä

Verkkokauppa on jopa entistä tärkeämpi myyntikanava. Sen takia Veke julkaisee uuden verkkokaupan lähiaikoina.

– Saamme uuden rakettimoottorin verkkokaupan kehittämiseen. Kilpailu verkkokaupassa kiristyy koko ajan, joten on tehtävä uudistuksia ja kokeiluja jatkuvasti. Tarkoitus tarjota personoidumpaa sisältöä ja automatisoida toimintoja, Markus Ranua lisää.

Yhtiö on panostanut verkkokauppaan palkkaamalla viisi omaa koodaria. Se on harvinaista, sillä yleensä verkkokauppayhtiöt ostavat koodauksen ulkopuolisilta tekijöiltä.

– Näemme sen tärkeäksi, koska digitalisaatio läpileikkaa kaikkia yhtiön toimintoja. Datan hyödyntämisellä tehdään ostamisesta ja myymisestä tehokkaampaa. Kaikkia ei koodata itse, vaan punotaan yhteen parhaita järjestelmiä. Tavoite on pyörittää kauppaa entistä nopeammalla varaston kierrolla.

Veken valikoimassa on 7400 tuotetta. Vaikka tuotevalikoima on laaja, 80 prosenttia myynnistä tulee yllättävän pienestä osasta valikoimaa, vain 20 prosentista tuotteista.

Verkkokaupan lisäksi Vekellä on uusittu tai uusitaan myös muita digitaalisia järjestelmiä.

– Koko digiarkkitehtuuri alkaa olla valmis, se ei nitise eikä pauku vaan sen varaan voi rakentaa kasvua.

ASWoodin tehtaalla Kolomaalla valmistetaan huonekaluja pohjoisen männystä.

Tavoite yli kolminkertaistaa liikevaihto

Kasvutavoitteet ovatkin todella kovat: Veke aikoo nousta Suomen viidenneksi suurimmaksi huonekalukaupaksi.

– Tarkkaa aikataulua ei ole kertoa, mutta tulevien vuosien aikana kuitenkin.

Suomen suurimmat huonekaluliikkeet ovat Ikea, Jysk ja Indoor Group, joka omistaa Askon ja Iskun. Tällä hetkellä Veke on 8. suurin.

– Viidenneksi yltämiseksi liikevaihdon pitää kasvaa noin 100 miljoonaan euroon.

Se tarkoittaisi liikevaihdon yli kolminkertaistumista nykyisestä. Viime vuonna Veke ylsi 31,5 miljoonan euron liikevaihtoon.

– Verkkokaupan kasvun lisäksi myymälöitäkin pitää olla lisää. Emme kasvata myymäläverkostoa semmoiseksi kuin kilpailijoilla, joilla on helposti jopa 40 myymälää.

Kasvun tiellä on kuitenkin synkkä maailmantilanne: sota, energiahintojen nousu, inflaation karkaaminen, jopa lamaa on povattu.

– Sumua on näköpiirissä ja toimiala on jo ottanut siipeensä. Sodan alkamisen jälkeen kuluttajien luottamus on ollut historiallisen alhaalla. Se näkyy ensimmäisenä siellä, mikä ei ole välttämätöntä kuten sisustuksessa ja huonekaluissa, Markus Ranua päättää.

Tummista näkymistä huolimatta ranualaisyhtiössä ei anneta periksi. Paremmat ajat ovat tulossa, ennemmin tai myöhemmin – ja silloin huonekaluille ja sisustustarvikkeille riittää kysyntää.

Toimitusjohtaja Markus Ranua.
Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

”Olin suorittaja vailla päämäärää”

Seuraava
Seuraava

Reetta Niemelä on valittu Ranuan Yrittäjien uudeksi puheenjohtajaksi