Anu Hietakangas aikoi opiskella kauppakorkeakoulussa, mutta alkoikin toisen polven kauppiaaksi

Hillamarketin perustivat Anu Hietakankaan vanhemmat, Saara ja Lauri Juotasniemi. Anu näki lapsesta asti vanhempiensa kovan työpanoksen kaupassa.

– Minun oli tarkoitus käydä kauppakorkeakoulu ja katsoa sitten, mille alan. Monen mutkan ja sattuman kautta kauppakorkeakoulu vaihtui suoraan yrittäjyyteen ja valmennuksiin K-Instituutissa, Anu kertoo.

Anu ja hänen veljensä Jani tulivat kaupan osakkaaksi keväällä 1997. Anu oli tuolloin 20-vuotias. Vastuu yrityksestä kasvoi pikkuhiljaa, kun vanhemmat vähensivät työtään. Lopullinen sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2008. Jani jäi sittemmin pois ja Anu jäi yksin kauppiaaksi vuonna 2014.

Nyt Anu on ollut kauppiaana 25 vuotta. Ruoan ja muiden päivittäistavaroiden lisäksi K-Hillamarketista voi ostaa vaatteita.

– Olemme myyneet vaatteita 22 vuotta. Vaateostoksilla käydään meillä Rovaniemeltä, Oulusta ja Pudasjärveltä asti.

Viime vuonna vaatemyynti nousi. Vaatteiden lisäksi lankoja meni hyvin kaupaksi.

Langat ovat käyneet hyvin kaupaksi korona-aikana, Hillamarketin kauppias Anu Hietakangas kertoo.

Kotiinkuljetuksia jo vuodesta 1980

Korona-aika laittoi monen kaupan kuljettamaan ostokset asiakkaiden kotiin. Hillamarketissa niin on tehty iät ja ajat.

– Meillä on ollut ostosten kotiinkuljetus vuodesta 1980 alkaen, kuljetamme ostokset noin viiden kilometrin säteellä kaupasta.

Verkkokaupan Hillamarket avasi 1,5 vuotta sitten.

Kotiinkuljetusta tarvitsevista asiakkaista osa soittaa, osa laittaa sähköpostia, osa käyttää verkkokauppaa ja jotkut tuovat ostoslistan kauppaan.

– Verkkokauppaa käyttävät etenkin nuoret ja perheelliset asiakkaat. Soittamalla asioivat yleensä vanhemmat ihmiset, Anu kertoo.

Kotiinkuljetusten määrä räjähti

Korona-ajan alussa kotiinkuljetusten määrä suorastaan räjähti Ranualla.

– Aluksi olin 4-6 tuntia päivässä asiakkaiden kanssa puhelimessa vastaanottamassa tilauksia. Kaikilla ei ollut maksukorttia tai käteistä eikä meilläkään ollut heti maksupäätettä autossa. Yllättävän työlästä oli, mutta saimme kaikki asiakkaat lopulta palveltua.

Anu kertoo, että koronavuodet ovat olleet hyvää aikaa Hillamarketille, koska ihmiset ovat käyttäneet enemmän oman kylän palveluja, eikä kaupunkiin ole menty niin usein ostoksille. Myös etätyöläisiä on ollut asiakkaina.

Ranualla päivittäistavarakaupassa on isot sesonkivaihtelut. Kesä on vilkkainta aikaa ja alkuvuosi hiljaisempaa.

– Isot sesonkivaihtelut piristävät. Heinäkuu on meillä vilkkain ja helmikuu hiljaisin.

Sesonkivaihtelut näkyvät myös työntekijämäärässä. Hillamarketissa on 10-12 työntekijää ympäri vuoden, mutta kesällä heitä on peräti 18-20.

Hillamarketissa on myyty vaatteita yli 20 vuotta.

Oppisopimuskoulutus tarpeen

Anu kaipaa Ranualle oppisopimuskoulutusta myyjille ja siivoajille. Myös hyväkuntoisille asunnoilla on kova kysyntä paikkakunnalla.

Kauppias toivoo lukion säilymistä Ranualla.

– Jos ei olisi lukiota, emme saisi nuoria töihin kesäksi, illoiksi ja viikonlopuiksi.

Kesäksi Hillamarketiin otetaan yleensä 6-8 nuorta töihin.

– Toive, on että he olisivat vähintään 16-vuotiaita, jotta voivat olla myös kassalla. Otamme silti myös ysiluokkalaisia kesätöihin. Monet nuoret käyvät meillä useana kesänä töissä.

Missä paikalliset tuotteet?

Moni on ihmetellyt, miksi Hillamarketissa ei näy paikallisia tuotteita. Kauppias kertoo, että moni asiakas on niitä toivonut.

– On toivottu esimerkiksi rieskaa, perunaa ja kalaa. Moni ostaisi niitä, jos niitä tarjottaisiin myyntiin. Tuotteita pitää kuitenkin olla paljon ja säännöllisesti, esimerkiksi rieskaa 2-3 aamuna viikossa. Toimituksista on myös tehtävä sopimukset.

Ranualaista hillaa Hillamarketista kuitenkin saa joka vuosi.

Anu luottaa siihen, että Hillamarket pärjää kilpailussa hyvän palvelun ja henkilökuntansa ansiosta.

Hillamarketissa on tehty isot remontit viime vuosina.

Isot remontit takana

Hillamarketiin on tehty isot remontit hiljattain.

– Remontit aloitettiin syksyllä 2019, jotta saatiin kunnanvirastolle tilat sekä järjestö- ja kokoustila. Sen jälkeen uusimme elintarvikemyymälän kylmäkalusteet ympäristöystävällisemmiksi ja energiatehokkaammiksi laitteiksi.

Samalla tehtiin valaistus-, ilmanvaihto- ja lämmitystekniikan remontit.

– Meillä kerätään kylmälaitteiden hukkalämpö kiinteistön lämmitykseen. Käytimme ranualaisia yrityksiä työntekijöineen mahdollisimman paljon urakoinneissa, Anu kertoo.

Sota vei venäläiset tuotteet

Ukrainan sota näkyy myös ranualaisessa kaupassa.

– Olemme vetäneet myynnistä venäläistä alkuperää olevat tuotteet. Myös Kesko on päättänyt lopettaa venäläisten tuotteiden ostot sekä elintarvikkeiden viennin Venäjälle. Linjaus on kannanotto järkyttävään tilanteeseen Ukrainassa.

Hillamarketin hyllyistä poistettiin noin 15 venäläistä tuotetta. Niiden osuus Hillamarketissa oli hyvin pieni, sillä marketissa on kaikkiaan noin 8000-10 000 tuotetta.

– Jatkamme toimintaamme ja asiakkaiden palvelemista normaalisti. Seuraamme toki tilannetta tarkasti.

Anu on ollut kauppiaana 25 vuotta.

Teksti ja kuvat: Perttu Ruokangas

Perttu Ruokangas

Ranuan kunnan ja Business Ranuan viestintäkoordinaattori

Edellinen
Edellinen

Kuriiri laajentaa liiketoimintaansa ja alkaa tehdä valtuuston kokouslähetyksiä

Seuraava
Seuraava

Hillatorin myyntikojut kunnostetaan ja kauppapaikat varataan sähköisesti